Actuele ontwikkelingen algemeen
Als we boven de verbonden partijen gaan hangen en kijken naar trends en ontwikkelingen dan valt onder andere het volgende op.
- De Wet op Gemeenschappelijke regelingen is, na meermaals uitstel, geactualiseerd. Sommige wijziging waren meteen in 2022 van kracht, voor andere zaken geldt een implementatie termijn van twee jaar.
- De Omgevingswet is na enig uitstel per 1 januari 2024 ingegaan.
- In 2023 is veel aandacht geweest voor de doorontwikkeling van de regionale samenwerking en onze rolneming bij verbonden partijen. Zo is:
- Door toetreding van de Staat als aandeelhouder, is als gevolg hiervan het gemeentelijk belang verwaterd met 11,9%. De Staat is na Rotterdam en Den Haag derde partij in stembelang, Dordrecht vierde.
- Naar aanleiding van het raadsbesluit in de vergadering van 19 september 2023 is de oprichting van de Stichting Binnenstadsbedrijf Dordrecht in oktober 2023 uitgevoerd.
- De GR Sociaal heeft in 2023, net als veel andere organisaties, te maken gekregen met de gevolgen van een aantal geo-politieke ontwikkelingen en de na-ijleffecten van de Coronacrisis. De oorlog in Oekraïne heeft tot forse verstoringen geleid in het economisch verkeer. Voor de inwoners van de Drechtsteden werkt de ook crisis door. De kosten van levensonderhoud voor een deel van onze doelgroepen is zo fors gestegen dat huishoudens in de problemen komen. Mede daarvoor heeft het kabinet besloten tot onder andere het uitkeren van de zogenoemde energietoeslag.
- De DG&J heeft een Meerjarenbeleidsplan opgesteld voor de periode 2024-2028. Het nieuwe Meerjarenbeleidsplan geeft richting aan de taakinvulling en ambities van de DG&J en geeft inzicht in voor de DG&J relevante ontwikkelingen. Hierna volgt het uitvoeringsprogramma en de begroting 2025. Het uitvoeringsprogramma moet taakstellend binnen de financiële kaders opgesteld worden door DG&J.
- Het Rijk heeft de invoering van de Omgevingswet uitgesteld naar 1 januari 2024 en ook de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie.
- Voor de versterking van de (toekomstige) crisisbeheersing, de informatiepositie en het inrichten van het knooppunt coördinatie Rijk-Regio (KCR2) zijn door het Rijk structureel extra middelen (BDuR gelden) toegekend aan de VRZHZ. De besteding van de structurele extra financiële middelen wordt uitgewerkt op basis van bestuurlijke afstemming in het kader van de invulling van het programma versterking crisisbeheersing en brandweerzorg. Het Rijk, veiligheidsregio’s en andere partners stellen hiertoe gezamenlijke(landelijke) doelstellingen op. Binnen deze kaders richt de VRZHZ zich op het verder professionaliseren van crisisbeheersing.
Actuele ontwikkelingen verbonden partijen
Per verbonden partij ziet u de algemene basisgegevens en leest u wat de belangrijkste (mutaties in de) ontwikkelingen en risico’s bij die verbonden partij zijn. We geven een korte terugblik op 2023 maar melden vooral de actuele ontwikkelingen (status maart/april 2024). Deze beleidsinformatie is ook te ontsluiten via de programma's .