Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen . Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status maart/april 2024).
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Sociaal
Gemeenschappelijke regeling Sociaal
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- De heer P.J. Heijkoop voorzitter het AB
- Mevrouw C.C van Benschop, lid van het AB
- De heer H. van der Linden, 1e plaatsvervangend lid AB
- Mevrouw T.F. de Jonge, 2e plaatsvervangend lid AB
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Samenwerking op tal van onderwerpen in het sociaal domein, zoals de Participatiewet, schuldhulpverlening en maatwerkvoorzieningen voor de Wmo. Het beleid dat de GR Sociaal uitvoert wordt op verschillende manieren vastgesteld. De verordeningen die vanuit de inhoudelijke wetten, zoals de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet maatschappelijke ondersteuning, nodig zijn, worden door de deelnemende gemeenten en de GR Sociaal gezamenlijk voorbereid en door de lokale gemeenteraden vastgesteld. De nadere regels en beleidsregels worden grotendeels door het Dagelijks en het Algemeen bestuur van de GR Sociaal vastgesteld.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2024:
- De GR Sociaal heeft in 2023, net als veel andere organisaties, te maken gekregen met de nodige ontwikkelingen die van invloed waren op het werk van Gr Sociaal. Of dat nu de voortzetting van de energietoeslag is, de val van het kabinet, de onzekere financiën of juist de positieve ontwikkeling waarbij er landelijk veel meer aandacht is voor de uitvoering, bestaanszekerheid en vereenvoudiging van de complexe systemen en regelgevingen. Het raakt de GR Sociaal dagelijks en biedt juist ook kansen om de diensteverlening te innoveren en optimaliseren, zodat inwoners van de Drechtsteden zelfstandig en volwaardig kunnen leven, werken, wonen en meedoen;
- De daling van het bijstandsbestand in onze regio blijft achter ten opzichte van de landelijke prognose. Voornaamste reden is dat het bijstandsbestand in het eerste kwartaal van 2023 nog is gestegen. Tevens zien we dat er een verschuiving is in de bestandsopbouw (bijvoorbeeld meer gezinnen). Hierdoor stijgt de gemiddelde prijs per uitkering. In
meerjarenperspectief moet worden geconstateerd dat de daling, die na afloop van de coronajaren is ingezet, ten einde is gekomen. Voor een deel zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen beïnvloedbaar, onder andere door meer en andere instrumenten te ontwikkelen, te experimenteren met verschillende aanpakken voor verschillende doelgroepen en juist ook in te zetten op allerlei soorten werk;
- Het minimabeleid is met ingang van 1 januari 2023 herijkt. Hoewel de uitgaven nog iets achterblijven bij de begroting van GR Sociaal, kan ten opzichte van eerdere jaren wel een duidelijke toename van het aantal aanvragen en verstrekkingen worden waargenomen. Dit met name bij het persoonlijk minimabudget (PMB) en de individuele bijzondere bijstand. Kijkend naar het aantal klanten met bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten dan lijkt dit sinds 2021 te stabiliseren dan wel licht af te nemen. Gedurende het jaar was de verwachting dat in 2023 de uitgaven van SMS Kinderfonds zouden stijgen ten opzichte van 2022. Er was gerekend met hogere uitgaven voor zowel de Dordtpas als Stichting Leergeld. Zowel bij de Dordtpas als bij Stichting Leergeld zijn de uitgaven 2023 nagenoeg gelijk aan 2022;
- In 2023 werd tweemaal een energietoeslag verstrekt, waarbij gemeenten verschillende keuzes maakten in de hoogte van het bedrag en de wijze en het moment van uitbetaling;
- De brede ondersteuning van de gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagaffaire Drechtsteden blijft voorlopig een extra taak van de GR Sociaal (naar verwachting tot en met 2025). Het Hulpteam Toeslagen blijft dan ook operationeel en op sterkte. Deze kosten hiervan worden conform de afgesloten DVO's met gemeenten afgerekend. De Drechtsteden gemeenten hebben gekozen voor normbedragen voor de declaratie van de kosten bij het Rijk. Dat betekent dat hoe langer de hersteloperatie duurt, des te krapper het budget wordt. De Drechtstedengemeenten lopen daarmee het risico dat dit budget voor de uitvoering van de brede ondersteuning niet voldoende is. Naar aanleiding van signalen van gemeenten dat de huidige normbedragen niet langer toereikend waren, heeft het Rijk aan KPMG de opdracht gegeven een kostprijsonderzoek te doen. Naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek krijgen gemeenten de mogelijkheid één keer de declaratiewijze (normbedrag of werkelijke kosten) te wijzigen. De Drechtsteden zullen van deze mogelijkheid gebruikmaken;
- Niet bestede participatiemiddelen 2023: in 2023 zijn door GR Sociaal verschillende instrumenten ingezet voor de doelgroep. Gezien de veranderende samenstelling van het bestand én van de instroom is een koerswijziging nodig. Daarbij past een projectmatige en soms experimentele inzet van een nieuwe aanpak. Dit, omdat dan op kleine schaal bezien kan worden welke maatregelen voor onze inwoners helpen en welke minder succesvol zijn. Die aanpak is door GR Sociaal in de tweede helft van 2023 verder vormgegeven via diverse projecten. Dat betekent logischerwijs dat niet alle middelen door GR Sociaal in 2023 zijn ingezet;
- Hogere indexering tarieven begeleiding (Wmo), hogere indexering tarieven huishoudelijke ondersteuning in verband met stijging cao lonen. Deze ontwikkelingen zijn niet beïnvloedbaar, omdat deze voortkomen uit landelijke cao wijzigingen en indexaties, die we moeten volgen en daarmee 'automatisch' kosten opdrijvend zijn. Wat deels beïnvloedbaar kan zijn, zijn de toekenningen door bijvoorbeeld inzet van het voorveld via algemene voorzieningen en waar dit kan maatregelen in het beleid te nemen. Waar dat laatste mogelijk is, heeft dit vorm gekregen in de regionale herijking van de Wmo, die in 2023 is afgerond;
- Net als vele andere (publieke) organisaties (lokaal en landelijk) heeft ook de GR Sociaal te maken met meerdere vacatures die moeilijk invulbaar blijven. Financieel levert dit op korte termijn een mogelijk financieel voordeel op. Tegelijkertijd levert het niet invullen op langere termijn andere vraagstukken op zoals werkdruk en minder ruimte voor vernieuwing en ontwikkeling. De schaarste op de arbeidsmarkt zal op korte termijn niet direct een knelpunt zijn bij de kwaliteit van dienstverlening aan de klanten van de GR Sociaal. Op langere termijn kan dat echter wel het geval zijn.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2024:
- De gevolgen van de energiecrisis, de oorlog in de Oekraïne en de hoge inflatie geven risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor o.a. inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn is er druk op de aantallen bijstandontvangers, de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen door dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen. Er is nog steeds een lange wachttijd voor huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding. Dit is een landelijk probleem. Ook hebben zorgaanbieders te maken met een krapte aan personeel en ervaren aanbieders voor ondersteunende producten leveringsproblemen door een gebrek aan grondstoffen en materialen.
- De aantrekkende arbeidsmarkt heeft een dempend effect op de instroom in de bijstand. Gezien de afstand tot de arbeidsmarkt van veel inwoners in de bijstand leidt dit niet direct tot een grotere uitstroom.
- Ontwikkeling kosten Wmo. Bij de vaststelling van de primaire Begroting 2023 is besloten om een pas op de plaats te maken en de begroting vooralsnog gelijk te houden aan het niveau van 2022. Daarbij is rekening gehouden met ruimte in de begroting omdat niet alle indicaties verzilverd kunnen worden als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Op sommige voorzieningen verwachtten we een plus en andere een min, per saldo leken de verschillen in financiële zin elkaar uit te middelen. Wat we op dat moment niet voorzagen was dat de prijzen voor de lonen, materialen en grondstoffen enorm hard zouden stijgen. Deze ontwikkeling zien we terug in de prijsindexaties 2023 voor de Wmo voorzieningen, die uitzonderlijk hoog zijn ten opzichte van voorgaande jaren.
- Het risico bestaat dat de energielasten huisvesting het beschikbare budget significant overschrijden.
- Ziekteverzuim Sw: het ziekteverzuim voor 2023 (tot en met oktober) bedroeg totaal 11,15%. Een stijging van het ziekteverzuim heeft op de detacheringsactiviteiten (omzet) een direct effect.
- Gevolgen wijziging omvang Sw subsidie van het Rijk: rijkssubsidie Wsw (vanaf 1-1-2008 gemeentelijke subsidie Wsw). De subsidie Wsw is de belangrijkste inkomstenbron van de GR-Sociaal/Drechtwerk. Wijziging in de bekostigingssystematiek kan gevolgen hebben voor de omvang van de subsidie Wsw, dat wil zeggen dat het ministerie de hoogte van de subsidie per standaardeenheid (SE) bepaald. Elke euro verandering in subsidie veroorzaakt een gelijke mutatie in het tekort, zowel positief als negatief.
- Geen compensatie van het Rijk inzake hogere loonkosten Sw: het niet of onvoldoende compenseren van hogere loonkosten voortvloeiend uit de nieuw af te sluiten cao’s en/of hogere werkgeverslasten zoals pensioenlasten zal het subsidietekort verder doen oplopen. Indien 1% niet gecompenseerd wordt, betekent dit al snel een resultaatverslechtering in de richting van € 298.000.
- Uitstaande geldlening Confed: de uitstaande geldlening aan Confed op 31 december 2023 groot € 1.131.800. Bij faillissement is het risico tot het niet volledig innen van de uitstaande lening reëel, hierbij opgemerkt dat Drechtwerk een mogelijkheid heeft de afgegeven borgstelling uit te winnen. Bij het opstellen van de risico inventarisatie is de liquiditeitspositie een blijvend aandachtspunt.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- De heer H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- De heer M.P.P.M. Merx, lid van Algemeen Bestuur
- Mevrouw C.C van Benschop, plaatsvervangend lid AB.
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. maart 2024
De DG&J heeft een Meerjarenbeleidsplan opgesteld voor de periode 2024-2028. Het nieuwe Meerjarenbeleidsplan geeft richting aan de taakinvulling en ambities van de DG&J en geeft inzicht in voor de DG&J relevante ontwikkelingen. Hierna volgt het uitvoeringsprogramma en de begroting 2025. Het uitvoeringsprogramma moet taakstellend binnen de financiële kaders opgesteld worden door DG&J.Publieke gezondheid
- Gemeenten voeren een beleidsontwikkelingsproces voor de totstandkoming van de lokale nota's publieke gezondheid en programma's publieke gezondheid 2024-2027, waarbij de GGD een ondersteunende en adviserende rol vervult. Vervolgens worden afspraken gemaakt over de programmaonderdelen die worden uitgevoerd door de GGD.
- De Brede Specifieke Uitkering sport en bewegen, gezondheid, sociale basis en cultuur is een financiële ontwikkeling. Dit zijn veelal geoormerkte middelen om aan het inlopen van gezondheidsachterstanden te werken. Tot slot komen er vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) middelen om de regionale samenwerking met zorgpartners en zorgverzekeraar te versterken. Een (relatief) klein deel van die middelen is bestemd voor de gemeenten, een groot deel voor de zorg.
SOJ
De 10 gemeenten in de regio Zuid-Holland werken gezamenlijk aan meervoudig lokale projecten binnen het programma 'Werk voor de Jeugd'. Ook de regionale en lokale consequenties van de landelijke hervormingsagenda Jeugd zullen hierin meegenomen worden.LVS
- In het tweede kwartaal van 2024 gaat het wetsvoorstel 'Van school naar werk' naar de Tweede Kamer. School en arbeidsmarkt moeten meer worden vervlochten. Er komen extra middelen, maar de doelgroep RMC wordt dus uitgebreid van 16 tot 23 jaar naar 27.
- LVS heeft in 2023 een impuls ontvangen vanwege de hoge caseloads van de leerplichtconsulenten. Deze zijn bedoeld om achterstanden weg te werken. Voor 2024 wordt een verlenging van deze middelen gevraagd en tegelijkertijd extra middelen voor een regionale projectleider die de ketensamenwerking moet doorlichten. Verlenging van middelen (LVS) is aangevraagd. Onze gemeenteraad is, omwille van de geringe omvang van de meerkosten (circa € 106.000 voor Dordrecht), geadviseerd om geen zienswijze hierop uit te brengen. Er loopt ondertussen een bestuursopdracht om de scope van LVS en rolneming te verhelderen. Vraag is daarin ook wat andere partners qua preventie van verzuim kunnen betekenen.
- LVS werkt met de gemeente Dordrecht samen aan een gebiedsgerichte aanpak in Dordt West. Door de leerplichtfunctie te intensiveren wordt proactief en outreachend gewerkt aan alle aspecten van de ondersteuning van onderwijsdeelname door alle kinderen en jongeren in het gebied.
Jeugdgezondheidszorg
Het Rijksvaccinatieprogramma wordt uitgebreid met het vaccin tegen maternale kinkhoest.Risico's
Actuele risico's d.d. maart 2024
- De beleidsontwikkeling van het meerjarenbeleidsplan (MJP) kan ertoe leiden dat er aanpassingen worden gedaan in de begroting. In de zienswijze op de begroting 2024 is de dienst gevraagd om hiermee terughoudend te zijn. Aan de dienst is in de zienswijze op het MJP meegegeven dat het uitvoeringsprogramma, met bijbehorende begroting, binnen de bestaande financiële kaders opgesteld moet worden.
- Onvoldoende/geen weerstandsvermogen bij de onderdelen DG&J en SOJ om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen (vanuit de gedachtelijn bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben).
- Onder regie van de Servicegemeente Dordrecht wordt een vervolg gegeven aan het traject ICT Verandert. Dit traject brengt kansen, maar ook (financiële) risico's met zich mee. Het privacygevoelige karakter van het takenpakket van de DGJ stelt namelijk hoge eisen aan de informatiebeveiliging. Als daarin niet kan worden voorzien, vraagt dit mogelijk extra inspanningen en kosten.
- Geen (afdoende) realisatie taakstellingen op jeugdhulp.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp. Sturen op het normenkader blijft van belang, blijkt ook uit de voorlopige cijfers van de SOJ in 2023.
- (Buitenproportionele) toename van de vraag naar jeugdhulp. Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp. Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Meerkosten voor de uitvoering van LVS om schoolverzuim tegen te gaan.
- Onzeker of wetsvoorstel 'Van school naar werk' volledig kostendekkend kan worden uitgevoerd. Eind augustus 2025 moet alles draaiende zijn. Tot aan die tijd worden huidige financiële regelingen verlengd.