Home

Financiële verantwoording

In juni 2022 is in de Auditcommissie gesproken over de memo van de griffie over kaderstelling en controle van de raad bij grote, risicovolle projecten. In deze commissie is onder andere geconcludeerd dat de projectbladen grote projecten niet het juiste middel zijn om de raad in positie te brengen als het gaat om sturing en bijsturing op deze projecten. Deze projectbladen maken daarom geen onderdeel meer uit van de cyclische P&C-documenten. In de Begroting 2022 is op wens van de raad voor het eerst een Dashboard Agenda Dordrecht 2030 opgenomen. Dat geeft de raad twee keer per jaar een instrument om rondom die Agenda Dordt 2030 de grote hoofddoelstellingen te zien en de voortgang daarop. De grote projecten geven uitvoering aan de doelstellingen die benoemd zijn in de Agenda Dordrecht 2030 en in het Politiek Akkoord.

Bij aanvang van een project wordt met een raadsvoorstel aan de raad gevraagd om de kaders vast te stellen. Over de voortgang wordt gerapporteerd middels raadinformatiebrieven. Indien de scope wijzigt, er meer financiële middelen nodig zijn of er een andere reden is die het nodig maakt om de kaders te wijzigen, volgt een separaat raadsvoorstel waarin de raad wordt gevraagd deze kaders opnieuw vast te stellen. Daarnaast wordt de raad over de grondexploitaties geïnformeerd bij de jaarlijkse prognose van het grondbedrijf. In de Auditcommissie van 13 februari 2024 is opnieuw gesproken over de wijze waarop de raad wordt geïnformeerd en in positie wordt gebracht in de sturing op grote projecten aan de hand van de 'discussienota grote projecten' . De conclusie van deze sessie was: "om het sturings- en verantwoordingsvraagstuk breder aan te pakken en om de grip op risicovolle projecten goed op de P&C-cyclus aan te laten sluiten, is het voorstel nu geen aparte, losstaande regeling risicovolle projecten op te stellen, maar afspraken over de sturing op deze projecten op te nemen in een te actualiseren Nota Kiezen, Sturen en Verantwoorden (en waar nodig een te actualiseren Financiële verordening)".

College en raad hebben zich in de vorige raadsperiode al uitgesproken over de groeiambitie. College en raad streven er naar om 10.000 woningen toe te voegen aan de bestaande woningvoorraad gedurende een periode van 15 tot 20 jaar. Deze woningen zullen binnenstedelijk - en met name in de Stadsas Dordt - gerealiseerd worden, zoveel als mogelijk rekening houdend met het door de raad vastgestelde 'STOMP- principe' (Stappen, Trappen, OV, Mobility as a service, Parkeren). Binnenstedelijk ontwikkelen is complex en duur en vraagt soms om lastige keuzes. Het is daarom van belang om goed te blijven communiceren met raad, inwoners, bedrijfsleven en andere stakeholders. Hiertoe worden verschillende (communicatie) instrumenten ingezet en hierop wordt de interne organisatie ingericht. Zo is er bijvoorbeeld voor de Stadsas een omgevingsmanager aangesteld, worden er voor de raad verschillende informatiesessies georganiseerd waar telkens een ander thema wordt behandeld en houdt de ambtelijke organisatie van het programma Westelijke Dordtse Oever (WDO) sinds 2023 kantoor in het gebied op Dordtse Kil I.

Naast het bouwen van woningen wordt ingezet op meer nieuwe banen en zogenaamde banen met impact. Met het programma 'Agenda Dordrecht 2030 Ruimte voor banen' zijn er door het college drie gebieden benoemd waar de focus ligt:

  • De bestaande en nieuwe bedrijventerreinen Westelijke Dordtse Oever/Dordtse Kil IV, en Amstelwijck.
  • De binnenstad.
  • De 2e en 3e Merwedehaven.

Daarnaast blijft er vanuit dit programma natuurlijk ook aandacht bestaan voor de Campusontwikkeling Leerpark waarbij ook het OV knooppunt Leerpark, als onderdeel van de Stadsas, een grote rol zal gaan spelen. Ook het nieuw te ontwikkelen Maasterras zal als onderdeel van een 'nieuwe binnenstad' een belangrijke pijler zijn in dit programma.

De werklocaties sluiten aan bij de positieve groeiverwachtingen in de maakindustrie, logistiek, dienstverlening, zorg en leisure/toerisme. Inmiddels is een start gemaakt met de revitalisering van de verouderde bedrijventerreinen Dordtse Kil I en II. Voor een aantal percelen die in erfpacht waren uitgegeven worden de erfpachtcontracten beëindigd en zullen de percelen, al dan niet samengevoegd, in bouwrijpe staat weer worden uitgegeven aan een partij die voldoet aan de voorwaarden die gesteld zijn in de maatschappelijke businesscase 'Ruimte voor banen'. Eén van de grote ontwikkelingen die erop gericht is om het woningaanbod in Dordrecht uit te breiden is de Spoorzone. Inmiddels is er gekozen voor een andere naamgeving en profilering, namelijk StadsAs Dordt. Voor StadsAs Dordt wordt twee keer per jaar een voortgangsrapportage opgesteld en gedeeld met de raad.

In het Politiek Akkoord 2022-2026 wordt aan het bovenstaande een vervolg gegeven met nieuwe accenten. Zo zijn er vijf focuspunten benoemd:
1. Realisatie van meer betaalbare woningen in Dordrecht.
2. Forse ambities voor een duurzame en groene stad.
3. We gaan ons nog meer inzetten voor bestaanszekerheid en gelijke kansen.
4. We zetten ook deze periode in op groei van de economie en een gezonde arbeidsmarkt.
5. We zetten ons daarom in voor een veilige, leefbare en levendige stad.
Deze vijf focuspunten vormen de basis voor deze bestuursperiode waarbij we werken aan een sterke toekomst voor onze stad voor de toekomstige generaties. Vanuit die basis geven we concreet en gericht, maar met nieuwe, ambitieuze accenten, invulling aan de Agenda 2030 die de raad in 2021 heeft vastgesteld. Onze opgaven, programma's en projecten zullen hierop gericht zijn en daar invulling aan geven.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 08:29:36 met de export van 07/10/2024 08:07:47