Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt in deze paragraaf de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, inzichtelijk gemaakt. In de onderstaande overzichten is per heffing de kostendekkendheid bepaald.
Overheadtoerekening
De overheadtoerekening is gebaseerd op de ureninzet (loonsom) van het directe personeel. De verdeling van de overhead is conform de begroting, er is geen correctie gemaakt voor eventuele gewijzigde ureninzet. Enkel het prijsverschil dat is opgetreden bij de overhead is gecorrigeerd. De overhead wordt toegelicht onder Financiën van Dordrecht .
Berekening kostendekkendheid van een heffing | Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Afvalstoffenheffing | Reinigingsrecht | Rioolheffing | Legesverordening | Legesverordening | Legesverordening | Lijkbezorgingsrechten | Marktgeld | Parkeerbelasting | |
Kosten taakveld | 15.021 | 167 | 12.740 | 6.861 | 4.291 | 796 | 3.306 | 567 | 2.637 |
Inkomsten taakveld (niet zijnde de heffing) | -1.723 | 0 | -1.068 | -3.215 | 0 | 0 | -320 | -39 | -60 |
Directe kosten taakveld | 13.298 | 167 | 11.672 | 3.646 | 4.291 | 796 | 2.986 | 528 | 2.577 |
Overhead | 297 | 0 | 1.430 | 6.069 | 155 | 0 | 1.513 | 252 | 1.801 |
Btw | 2.819 | 0 | 1.862 | 287 | 862 | 167 | 7 | 29 | 344 |
Indirecte kosten taakveld | 3.116 | 0 | 3.292 | 6.356 | 1.017 | 167 | 1.520 | 281 | 2.145 |
Totale kosten taakveld | 16.414 | 167 | 14.964 | 10.002 | 5.308 | 963 | 4.506 | 809 | 4.722 |
Opbrengst heffingen | 17.701 | 134 | 14.408 | 1.751 | 4.167 | 57 | 2.740 | 281 | 6.533 |
Dekkingspercentage JRK2023 | 108% | 80% | 96% | 18% | 79% | 6% | 61% | 35% | 138% |
Dekkingspercentage B2023 | 97% | 100% | 100% | 17% | 94% | 14% | 61% | 45% | 127% |
Verschil JRK2023 vs B2023 | 11% | -20% | -4% | 1% | -15% | -8% | 0% | -10% | 11% |
Dekkingspercentage JRK2022 | 102% | 63% | 105% | 19% | 100% | 9% | 63% | 35% | 168% |
Toelichting verschillen
Een toelichting volgt als het verschil tussen het begrote en werkelijke dekkingspercentage groter is dan tien procent.
Afvalstoffenheffing
De toename van het dekkingspercentage wordt verklaard door hogere opbrengsten uit het afvalfonds als gevolg van de maatregelen uit het grondstoffenplan, hogere bijdragen van regiogemeenten door de invoering recycletarieven DIFTAR en lagere verwerkingskosten dan verwacht.
Reinigingsrecht
De afname van het dekkingspercentage is een gevolg van lagere opbrengsten. De opbrengsten zijn gerelateerd aan het aangeboden bedrijfsafval, waarvan de hoeveelheid lager uitvalt dan verwacht.
Titel II Legesverordening
Het kostendekkendheidspercentage van de omgevingsvergunningen komt lager uit dan in de Begroting 2023 was voorzien. Dit wordt veroorzaakt door een stagnatie bij de nieuwbouw van woningen in Nederland. Er zijn minder (grote) WABO-vergunningen aangevraagd, waardoor de legesopbrengsten achter bleven bij de verwachtingen, terwijl de uitvoeringslasten in verhouding minder hard zijn gedaald.
Marktgelden
De werkelijke dekkingsgraad is 10% lager dan bij de Begroting 2023, omdat er meer kosten waren door het versterken van de teamleidersfunctie ten bate van de uitvoering van meerdere projecten, voor inhuur van specialistische juridische kennis en als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen.
Parkeerbelasting
De stijging van het dekkingspercentage is een gevolg van een hogere opbrengst op straat parkeren vanwege de toename van het gebruiksgemak bij het verrichten van betalingen en groeiende betalingsbereidheid van burgers op straat.