Kerncijfers
Het areaal bestaat uit waterbodems, kademuren, diverse constructies en meer. Onderstaande tabel geeft hiervan de hoeveelheden en/of oppervlakten weer.
Havenvoorzieningen | |||
---|---|---|---|
Waterbodems (onderhoudsbaggeren) | ca. | 1,2 | km² |
Kademuren | ca. | 7,5 | km |
Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting) | ca. | 30 | km |
Steigers | ca. | 350 | m |
Vloeipalen | ca. | 820 | st. |
Scheepvaartverkeerstekens | ca. | 50 | st. |
Watertrappen (staal) | ca. | 300 | st. |
Walbolders | ca. | 150 | st. |
Kwaliteitsniveau
Het onderhoud van de havenvoorzieningen wordt conform het meerjarig onderhoudsplan uitgevoerd. Dit onderhoud betreft activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren waaronder het toonbaar, veilig en bereikbaar houden van de havens, oevers en afmeervoorzieningen. Onderhoudsmaatregelen worden uitgevoerd wanneer niet wordt voldaan aan één of meerdere van bovengenoemde eisen.
De omvang van het havenareaal, waterbodems, oeverconstructies, kademuren, steigers was in het verleden niet erg dynamisch. De komende jaren verandert dit want binnen het ontwikkelingsproject 'Stadswerven' worden steeds meer deelprojecten die gereed zijn overgedragen aan het gemeentelijk beheer. Tevens is het areaal dat voorheen bij het Parkschap Biesbosch in beheer was, inmiddels bij de gemeente gekomen.
De onderhoudstoestand van het huidig areaal kan als volgt worden weergegeven:
Staat van onderhoud van het areaal | Op orde |
---|---|
Kademuren | 85% |
Steenglooiingen | 95% |
Steenbestortingen | 85% |
Scheepvaartverkeerstekens | 95% |
Afmeervoorzieningen | 90% |
Waterbodems | 70% |
Kademuren
Bij het onderhoud aan de kademuren worden volgens een inspectieplan jaarlijks metingen en technische inspecties uitgevoerd. Deze hebben als doel de technische toestand van de fundering en de kademuur te registreren om zo de noodzaak voor groot onderhoud en vervanging te bepalen. In 2022 is gestart met het plaatsen van sensoren op een viertal kademuren op verschillende locaties. Deze proef loopt door tot en met 2024. De informatie geeft onder andere aan hoe een kademuur beweegt onder diverse weersomstandigheden. Afgelopen periode zijn er vochtproblemen geweest met de sensoren waardoor we helaas onvoldoende informatie kunnen uitlezen. We verwachten in de loop van 2024 een proefstuk van de sensormonitoring te kunnen evalueren.
In 2023-2024 werken we aan de grote renovatie van de kademuur aan de Aardappelmarkt en de kadevernieuwing aan de Dokweg, als onderdeel van het project Dordtse Mijl.
Een andere ontwikkeling is dat we in 2023 zijn gestart brainstormsessies over de onderhoudsaanpak van de kademuur aan de Appelsteiger, een onderloopsheid-scherm Wolwevershaven (Kuipershaven zijde) om te voorkomen dat er water onder de kade stroomt als gevolg van een waterstandsverschil. Ook hebben we een levensduurberekening voor Buitenkalkhaven, Bomhaven en het kadegedeelte in de Leuvehaven opgesteld.
Waterbodems
In 2023 hebben we risico-gestuurd gebaggerd. Bij deze methodiek worden juist die locaties gebaggerd die risico's opleveren voor de bereikbaarheid. We hebben bij jachthavens en enkele binnenhavens meldingen ontvangen over ondieptes (het dichtslibben of minder diep worden), waardoor deze havens minder goed te bevaren zijn. Deze informatie wordt meegenomen bij de prioritering van het risico gestuurd baggeren. Op deze wijze hebben we in 2023 een aanvang gemaakt met het uitbaggeren van de Westergoot, monding Eerste Jachthaven, en de Eerste Merwehaven. De komende jaren zal er naast het risico gestuurd baggeren ook een structureel jaarprogramma baggeren worden uitgevoerd.
Actualiteit beheerplannen
In 2021 is de beleidsvisie 'Dordtse binnenhavens' vastgesteld. In de uitvoering hiervan werken we aan de zichtbaarheid, beleefbaarheid, maritiem toerisme, bereikbaarheid, toegankelijkheid en verbindingen over het water, veilig gebruik van het water, duurzaam vervoer en versterking van de economische positie van de binnenhavens. In 2022 is een integraal steiger- en halteerplan voor de binnenhavens opgesteld waarbij de eerste fase inmiddels is uitgevoerd (Pottenkade en Appelsteiger). Voor 2023 was fase 2 gepland. In verband met de aanbesteding voor het leveren van steigers is de realisatie van de locaties Appelsteiger, Wijnhaven, Riedijkshaven, 't Vissertje en Biesboschcentrum doorgeschoven naar 2024. Wel is de Leuvehaven in 2023 gerealiseerd. Dordrecht heeft de ambitie om de kwaliteiten van het water in de stad nog sterker te laten bijdragen aan de aantrekkelijkheid van onze stad, door de verbinding met en het gebruik van het water te verbeteren. Daarbij kijken we ook naar vergroening op en langs het water.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | ||
Onderhoudslasten havens | Begroot 2023 | Rekening 2023 |
Groot onderhoud/planmatig | 7.856 | 2.484 |
Regulier onderhoud | 532 | 543 |
Wat zouden we doen in 2023?
- Vervangen kademuur Dokweg.
- Vervangen kademuur Aardappelmarkt.
- Voorbereiden renovatie kademuur Appelsteiger.
- Repareren watertrappen aan de Pottenkade en het Groothoofd.
- Uitvoeren onderhoud waterbus pontons.
- Vervangen vloeipalen Merwekade (aantal nader te bepalen).
- Risicogestuurd baggeronderhoud (jacht-)havens (specifieke havens nog nader te bepalen).
Wat hebben we gedaan in 2023?
- Gestart met vervangen kade Dokweg (project loopt nog door in 2024).
- Gestart met vervangen kade Aardappelmarkt (project loopt in 2024).
- Variantenstudie Appelsteiger is opgesteld. Keuze variant of levensduur verlengende toepassing volgt in 2024.
- Watertrap Groothoofd is gerepareerd. Reparatie watertrap Pottenkade bleek minder urgent en is uitgesteld.
- Uitvoering grootonderhoud waterbuspontons is doorgeschoven naar 2024, vanwege de nodige tijd voor de afstemming met regio gemeenten. Het waterbusponton Merwelanden (6x4m) is uitgewisseld met een groter ponton (20x4m).
- De vervanging van de vloeipalen in de Merwekade is doorgeschoven. In plaats daarvan zijn vloeipalen vervangen in de Bomhaven (8 stuks), Wolwevershaven (2 stuks) en Wijnhaven (1 stuk).
- Onderhoudsbaggerwerkzaamheden zijn uitgevoerd in de 1e jachthaven, Westergoot, 1e Merwede haven en het Moldiep.
- Kademuur Blaauwpoort plein is vervangen en opgeleverd.
- Kademuur Noorderhoofd nabij Prins Clausbrug is verzwaard en opgeleverd.
- In het kader van steiger en halteerplan: wachtplaats recreatievaart Leuvehaven is verplaatst naar de havenmonding.