Home

Paragrafen

Basis voor de ontwikkeling van de percentages (in casu: tarieven) zijn de begrote OZB opbrengsten van het voorgaande jaar, de inflatiecorrectie, de verwachte waardeontwikkeling van woningen en niet-woningen en de verwachte leegstand bij gebruik niet-woningen. De heffingsgrondslag is de waarde van de onroerende zaak. Deze wordt vastgesteld volgens de regels van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). Voor 2023 gelden de WOZ-waarden met als waardepeildatum 1 januari 2022. Sinds 2009 is de verschuldigde OZB een percentage van de waarde van de onroerende zaak.

Tariefsaanpassing 2023 (zie ook de Kaderbrief 2023 en de Begroting 2023 )
Tot en met 2019 gold als enige restrictie voor de opbrengst OZB de macronorm. Deze is in 2020 vervangen door de benchmark lokale lasten. Zie voor meer toelichting en de resultaten van de benchmark 2023 Zuid-Holland het onderdeel Benchmark lokale lasten in de paragraaf Lokale heffingen van de Begroting 2024.

Basis voor de ontwikkeling van de percentages (in casu: tarieven) zijn de begrote OZB
opbrengsten van het voorgaande jaar, de inflatiecorrectie, de verwachte waardeontwikkeling van woningen en niet-woningen en de verwachte leegstand bij gebruik niet-woningen. De heffingsgrondslag is de waarde van de onroerende zaak. Deze wordt vastgesteld volgens de regels van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). Voor 2023 golden de WOZ-waarden met als waardepeildatum 1 januari 2022. Sinds 2009 is de verschuldigde OZB een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Huurders betalen geen OZB en rioolheffing eigenaar. De gemiddelde WOZ waarde 2023 per koopwoning bedroeg € 365.000.

De werkelijke OZB opbrengst niet-woningen is en blijft van veel factoren afhankelijk. We noemen hieronder er een aantal:

  • De vastgoedmarkt en bouwtempo. Omdat nieuwbouw of wijziging (bv. sloop of leegstand) van grote fiscale objecten een grotere impact kunnen hebben op de belastingopbrengsten en gedurende drie jaar voor een bepaald belastingjaar aanslagen kunnen worden verzonden is het mogelijk dat de jaarlijkse opbrengsten OZB niet-woningen (sterk) afwijken van de ramingen.
  • De uitgifte en bebouwing van bedrijfsgronden op onder andere Dordtse Kil III en IV heeft geleid tot een toename van het areaal waarop OZB wordt geheven. Daarop is zo goed mogelijk bij de begroting 2023 geanticipeerd. Echter objecten waarvan geen eerdere waarde bekend is worden niet meegenomen bij het prognosticeren van balansposten voor nog op te leggen aanslagen, omdat dit een probleem vormt voor de accountantscontrole.
  • De uitgifte van specifiek DistriPark betreft objecten met een aanzienlijk fiscaal belang waarvan de waardering pas in 2023 is afgerond (o.a. DHL Parcel). In 2023 heeft ook afronding plaatsgevonden van de waardering van incourante objecten met een bijzondere woonfunctie; zoals een verzorgingstehuis.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 08:29:36 met de export van 07/10/2024 08:07:47