Communicatie zorgt voor verbinding tussen stad en organisatie. Betrouwbare informatievoorziening richting inwoners en ondernemers blijft daarbij een doorlopende kerntaak. Voorbeelden zijn de gemeentelijke website en het Gemeentenieuws, belangrijke pijlers in de communicatie-inzet. Daarnaast worden communicatiemethoden en de bereikbaarheid voortdurend geëvalueerd en verbeterd. Zo zijn, mede dankzij gebruikersonderzoeken, diverse webpagina's begrijpelijker en publieksgerichter gemaakt. Voor de communicatie-uitingen vormen het perspectief van de inwoner, heldere en duidelijke taal en goed vindbare informatie het uitgangspunt. Naast externe verbinding speelt communicatie ook een ondersteunende en adviserende rol bij de ontwikkeling van de eigen organisatie, waarbij zorgvuldig het contact wordt gezocht tussen raad, stad en het ambtelijke apparaat.
Buiten de doorlopende kerntaken is er met de communicatie-inspanningen op verschillende vlakken impact gemaakt.
Bestaanszekerheid :
- De winterkledingactie, wat de meest succesvolle actie van de Dordtpas tot nu toe is.
- De aanpak Geldpraatje, waar een laagdrempelige aanpak gevormd is door het contact en gesprek te zoeken. Dordtenaren vormden hierbij zelf het gezicht van de campagne.
- De witgoedregeling, waar de direct marketing aanpak zorgde voor een conversie van 60%. Als gevolg dat 900 Dordtenaren met een laag inkomen nu een energiezuinige koelkast in huis hebben en bespraken vele anderen verduurzamingsmogelijkheden met energiecoaches.
Wonen en gebiedsontwikkeling :
- De starterslening, waar dankzij een campagne met begrijpelijke en vindbare informatie deze goed benut is. Meer dan 40 starters hebben de stap kunnen zetten naar hun eerste woning.
- De plaatsing van geluidsschermen langs de N3 ten behoeve van de ontwikkeling van het Gezondheidspark, waar diverse communicatieacties zijn ingezet. Ruim 70.000 mensen zijn bereikt en duizenden bezochten de projectpagina. Mede hierdoor zijn veel vragen en zorgen vooraf beantwoord, met als gevolg een beperking van de overlast tijdens de werkzaamheden.
- Het Maasterras als deel van de gebiedsontwikkeling Stadsas. Hierbij is het bestemmingsplan ter inzage ingebracht. Zowel in advisering als uitvoering is hier veel inzet op gepleegd.
- Gedragscampagnes gericht op omgang met afval en parkeren rond de feestdagen.
Chemours :
- De rechtszaak tegen Chemours en de daaruit volgende uitspraak kreeg veel (inter)nationale media-aandacht. Communicatie heeft veel inzet geleverd bij de voorbereiding van dit moment, het organiseren van de persconferentie en de begeleiding van de vele mediaverzoeken. Het gemeentelijke standpunt en de gezamenlijkheid van de vier gemeenten is hierdoor krachtig over het voetlicht gebracht. Dit is niet onopgemerkt gebleven bij onze inwoners, zo bleek uit de vele ondersteunende reacties.
- Het informeren van de omgeving over de gevolgen van de PFAS-uitstoot van Chemours.